COMPANIA DE UTILITĂȚI PUBLICE FOCȘANI

operator regional al serviciilor de apă și canalizare
Astăzi Servicii Mai Bune Ca Ieri | Maine Servicii Mai Bune Ca Astăzi

Calitatea Apei

Apa este o resursă finită. Pământul mai este cunoscut şi ca „Planeta albastră”, datorită apelor care acoperă aproximativ 70% din suprafața acestuia. Astfel de date pot crea impresia că apa este o resursă de care dispunem din abundență. Cu toate acestea, aproximativ 97.5% din apa de pe întreaga planetă este apă sărată. Din cei 2,5% rămași, peste două treimi sunt în stare solidă, sub formă de ghețari, ceea ce înseamnă că nu avem acces direct la aceste resurse. Mai mult, aproape o treime din restul de apă dulce se află în subteran sau se regăsește sub formă de umiditate a solului sau în mlaștini. Asta înseamnă că mai puțin de 1% din totalul resurselor de apă dulce pentru oameni şi ecosisteme este disponibilă, anume aproximativ 0.01% din totalul apei de pe Pământ.

În ceea ce privește apa potabilă, la nivelul Uniunii Europene sunt stabilite standarde de calitate pentru 48 de parametri, care trebuie monitorizați și analizați periodic de către statele membre. Acești parametri sunt clasificați în trei categorii:

· parametri microbiologici (importanți pentru sănătatea umană), care includ în special parametrii E. coli și enterococi;

· parametri chimici (importanți pentru sănătatea umană), care variază de la substanțe specifice, cum ar fi diferite metale și compuși organici, la substanțe generice, cum ar fi pesticidele și produsele secundare rezultate în urma dezinfecției;

· parametri indicatori, care oferă informații cu privire la procesele de tratare a apei și la calitățile organoleptice (cum ar fi culoarea, mirosul și textura unei substanțe) și estetice ale apei potabile. Această categorie este formată dintr-o combinație de parametri microbiologici, chimici și radiologici. Nerespectarea unui parametru indicator este un semnal care indică o posibilă problemă în alimentarea cu apă. O astfel de problemă trebuie să fie examinată, în special din perspectiva unor eventuale riscuri la adresa sănătății umane.

Astfel, supravegherea calității apei potabile se bazează pe proceduri tehnice riguroase şi pe instrumente de control performante.

Condițiile de calitate, indicatorii fizico-chimici și metodele de analiză sunt reglementate de Legea nr. 458/ 2002, republicată, în conformitate cu ale cărei prevederi s-au stabilit următoarele:

1. Frecvența de recoltare a probelor de apă în funcție de indicatorii de calitate urmăriți: din frontul de captare, din bazinele de stocare, din puncte reprezentative ale rețelei de distribuție.

2. Indicatorii fizico-chimici determinați în laborator: pH, CCO-Mn, cloruri, duritate, conductivitate, turbiditate, nitriți, azot amoniacal.

Compania noastră asigură accesul populației la datele privind calitatea apei potabile care este produsă și distribuită către consumatori.

Vezi BULETIN METROLOGIC


CUP-FOCȘANI, în calitate de producător și distribuitor de apă potabilă, înregistrează și păstrează datele privind calitatea apei potabile produsă și distribuită, inspecția sanitară și monitorizarea calității apei. 
Suntem obligați, totodată, să aducem la cunoștința autorității de sănătate publică județene informațiile necesare întocmirii Raportului Național asupra calității apei.
Începând cu anul 2001, concomitent cu realizarea modernizării captării subterane și a distribuției apei către consumatori, a fost modernizat și dotat și laboratorul existent în cadrul Uzinei de Apă Focșani, creându-se posibilitatea efectuării analizelor cu obținerea de rezultate competitive conform standardelor europene.

Monitorizarea de audit a calității apei este realizată de Direcția de Sănătate Publică pe tot fluxul de distribuție al apei - de la captare până la consumatori.

În ceea ce privește autorizarea sanitară, ca urmare a constării faptului că apa produsă și distribuită este conformă cu cerințele de calitate, coroborat cu menținerea condițiilor de funcționare (de la data autorizării), Direcția de Sănătate Publică Vrancea a acordat vizele anuale de funcționare, pentru localitățile Cotești și Dălhăuți, prin referatele de evaluare aferente.

În situația unor sesizări efectuate de către consumatori referitoare la modificarea calității apei, se prelevă probe la racordul din rețeaua de distribuție și din imobilul respectiv și se analizează în laborator. Prelevarea se face de către laborant în prezența reclamantului, cu întocmirea unui proces verbal. După efectuarea analizei de laborator se constată sursa de poluare și se iau măsurile corespunzătoare. Concluziile și rezultatul analizelor de laborator sunt aduse la cunoștința consumatorului printr-un buletin de analiză emis de către acesta.

În urma analizelor periodice, efectuate pe parcursul timpului, s-a constatat că apa tratată în scop potabil a fost distribuită conform limitelor de potabilitate. În cazul în care accidental au apărut modificări ale calității apei la consumator, acestea s-au datorat în special conductelor interioare vechi din subsolul blocurilor, care sunt în proprietatea comună a consumatorilor. Înlocuirea acestora a dus la eliminarea problemei apărute.


Apa trebuie să fie:

·  Suficientă — sursele de alimentare cu apă pentru fiecare persoană trebuie să fie suficiente și continue, pentru uz personal și casnic, cum ar fi consumul de apă, igiena personală, prepararea hranei sau spălarea hainelor. Conform Organizației Mondiale a Sănătăţii (OMS), între 50 și 100 de litri de apă pe persoană pe zi sunt necesari pentru a se asigura că cele mai multe nevoi de bază sunt îndeplinite.

· Sigură — apa necesară pentru uzul personal şi casnic trebuie să fie sigură, prin urmare lipsită de microorganisme, substanțe chimice și riscuri radiologice, care constituie o amenințare pentru sănătatea unei persoane.  

· Acceptabilă — apa ar trebui să fie de o culoare, miros și gust acceptabil. Toate facilitățile și serviciile de apă trebuie să fie adecvate cultural și sensibile la gen, ciclul de viață și cerințele de confidențialitate.

· Fizic accesibilă — orice persoană are dreptul la un serviciu de apă și canalizare care este accesibil fizic în spațiul sau în imediata vecinătate a gospodăriei, a instituției de învățământ, a locului de muncă sau a instituției sanitare. Potrivit OMS, sursa de apă trebuie să fie până la 1.000 de metri distanță de casă, iar timpul necesar de colectare nu trebuie să depășească 30 de minute. 



În atenția utilizatorilor din municipiul Adjud și din zonele adiacente

Principala caracteristică a acviferului din aria menționată – Adjud,  Homocea, Ruginești – este conținutul foarte mare de fier și mangan.

La sursă, apa este limpede și incoloră, fiindcă fierul feros este complet dizolvat. Când fierul feros dizolvat în apă intră în contact cu oxigenul (în cursul proceselor de captare – înmagazinare) sau cu un dezinfectant (clorul), introdus în apă pentru tratare, acesta oxidează, devenind fier feric, adică trece în formă insolubilă.

Probele de apă din rețeaua de distribuție se analizează, conform programului operațional de monitorizare a calității apei, în cadrul laboratorului DSP Vrancea și în laboratorul propriu, autorizat RENAR. Menționăm faptul că, din punct de vedere bacteriologic, rezultatele analizelor sunt conforme, așa cum se poate observa în rapoartele de încercare anexate, depășiri înregistrându-se doar la parametrii fizico-chimici ”fier” și ”mangan”.

De altfel, s-a constatat că un factor care determină creșterea concentrației parametrilor ”fier” și ”mangan” în apa extrasă este reprezentat de seceta pedologică. Această situație duce, automat, la scăderea pânzei freatice pe care putem să o exploatăm din acvifer, iar acest aspect conduce implicit la creșterea concentrației de fier și de mangan.

 

De aceea, în situațiile în care se produc șocuri hidraulice pe conducte, cauzate de căderi de tensiune, modificări de debite, vârfuri ale consumurilor de apă, șocuri mecanice (cauzate de intervenții pe rețelele de distribuție), pentru o scurtă perioadă de timp, peliculele de fier se desprind de pe conducte, fiind antrenate odată cu apa.


În acest sens, informăm utilizatorii din aceste zone despre posibilitatea ca, la momentul reluării furnizării, gradul de turbiditate al apei să fie diferit de cel normal. Astfel, recomandăm utilizatorilor să permită curgerea apei până la atingerea unui nivel optim de limpezire.


Pentru diminuarea și eliminarea acestui fenomen, până la finalizarea lucrărilor de investiții în curs de derulare, acționăm constant pe următoarele direcții:

monitorizarea continuă a concentrației de clor, în vederea reducerii oricărui pericol;

purjarea periodică a întregii rețele (curățarea conductelor de impurități cu ajutorul presiunii mari a apei, precum și curățarea bazinelor/rezervoarelor), conform unui program stabilit de Sucursala Adjud, și ori de câte ori este necesar, la orice sesizare primită în dispecerat;

- monitorizarea permanentă a parametrului fier și a gradului de turbiditate în toate sistemele, pentru a putea interveni urgent în vederea eliminării disconfortului resimțit de utilizatori.

Așa cum au fost puse în aplicare în toată aria de operare, și în municipiul Adjud s-au implementat investiții prin intermediul proiectelor finanțate în cadrul POS Mediu (2010-2014) și POIM (2018-2022).

Astfel, stadiul lucrărilor de investiții realizate în infrastructura de rețele, aducțiune, distribuție, înmagazinare, pompare, dar și de canalizare-epurare ape uzate este atins, în zona urbană, în proporție de 100%. La fel și în zona Adjudu Vechi - unde infrastructura de apă-canal este introdusă în procent de 100%, în timp ce în localitatea adiacentă Burcioaia s-a introdus sistem de alimentare cu apă centralizat pentru prima dată.

Pentru aducerea fierului la nivelul stabilit de normele în vigoare, una dintre investițiile prevăzute în cadrul POIM, prin proiectul „Extinderea și modernizarea sistemului de alimentare cu apă și canalizare, județul Vrancea – etapa a II-a”, vizează implementarea unor stații de tratare a apei pentru deferizare-demanganizare, la Gospodăriile de Apă din Adjud, Ruginești, Homocea-Lespezi, astfel încât să fie asigurată calitatea apei distribuite la parametrii ceruți de norme.






Buletine de verificare a apei 2025

Filtrare Buletine

Surcursala Sistem Localitate Luna An PDF
RURALVulturuVulturumartie2025
RURALNamoloasaNamoloasa Satmartie2025
RURALSuraiaSuraiamartie2025
RURALGura CaliteiGura Caliteimartie2025
RURALGugestiOreavumartie2025
RURALGugestiGugestimartie2025
RURALObrejitaObrejitamartie2025
RURALUrechestiUrechestimartie2025
RURALTimboestiTimboestimartie2025
RURALDumbraveniDragoslovenimartie2025
RURALDumbraveniCandestimartie2025
RURALDumbraveniDumbravenimartie2025
RURALBordestiBordestii de Susmartie2025
RURALBiliestiBiliestimartie2025
AdjudRuginestiCopacestimartie2025
AdjudRuginestiAnghelestimartie2025
AdjudHomoceaLespezimartie2025
AdjudHomoceaHomoceamartie2025
AdjudRuginestiRuginestimartie2025
AdjudAdjudAdjud Urbanmartie2025
OdobestiBolotestiBolotestimartie2025
OdobestiBolotestiBolotestimartie2025
OdobestiVartescoiuVartescoiumartie2025
OdobestiVartescoiuVartescoiumartie2025
OdobestiJaristeaJaristeamartie2025
OdobestiOdobestiOdobestimartie2025
PanciuStraoaneStraoanemartie2025
PanciuCampuriCampurimartie2025
PanciuPanciuPanciumartie2025
MarasestiMarasestiMarasestimartie2025
FocsaniMagistrala zonalaCalienimartie2025
FocsaniMagistrala zonalaNanestimartie2025
FocsaniMagistrala zonalaMaicanestimartie2025
FocsaniMagistrala zonalaTataranumartie2025
FocsaniMagistrala zonalaMilcovulmartie2025
FocsaniMagistrala zonalaRastoacamartie2025
FocsaniMagistrala zonalaGologanumartie2025
FocsaniDălhăutiDălhăutimartie2025
FocsaniCârligeleBonțeștimartie2025
FocsaniCârligeleCârligelemartie2025
FocsaniCotestiCotestimartie2025
FocsaniFocsaniFocsanimartie2025
OdobestiBolotestiBolotestifebruarie2025
OdobestiJaristeaJaristeafebruarie2025
OdobestiBolotestiBolotestifebruarie2025
OdobestiVartescoiuVartescoiufebruarie2025
OdobestiVartescoiuVartescoiufebruarie2025
OdobestiOdobestiOdobestifebruarie2025
RURALNamoloasaNamoloasa Satfebruarie2025
RURALGura CaliteiGura Caliteifebruarie2025
RURALGugestiOreavufebruarie2025
RURALGugestiGugestifebruarie2025
RURALObrejitaObrejitafebruarie2025
RURALUrechestiUrechestifebruarie2025
RURALTimboestiTimboestifebruarie2025
RURALDumbraveniDragoslovenifebruarie2025
RURALDumbraveniCandestifebruarie2025
RURALDumbraveniDumbravenifebruarie2025
RURALBordestiBordestii de Susfebruarie2025
RURALSuraiaSuraiafebruarie2025
AdjudHomoceaLespezifebruarie2025
AdjudHomoceaHomoceafebruarie2025
AdjudRuginestiRuginestifebruarie2025
AdjudAdjudAdjud Urbanfebruarie2025
PanciuCampuriCampurifebruarie2025
PanciuStraoaneStraoanefebruarie2025
PanciuPanciuPanciufebruarie2025
MarasestiMarasestiMarasestifebruarie2025
RURALVulturuVulturufebruarie2025
FocsaniMagistrala zonalaCalienifebruarie2025
FocsaniMagistrala zonalaNanestifebruarie2025
FocsaniMagistrala zonalaMaicanestifebruarie2025
FocsaniMagistrala zonalaTataranufebruarie2025
FocsaniMagistrala zonalaMilcovulfebruarie2025
FocsaniMagistrala zonalaRastoacafebruarie2025
FocsaniMagistrala zonalaGologanufebruarie2025
FocsaniFocsaniFocsanifebruarie2025
FocsaniDălhăutiDălhăutifebruarie2025
FocsaniCotestiCotestifebruarie2025
FocsaniCârligeleCârligelefebruarie2025
RURALNamoloasaNamoloasa Satianuarie2025
RURALGura CaliteiGura Caliteiianuarie2025
RURALGugestiOreavuianuarie2025
RURALGugestiGugestiianuarie2025
RURALObrejitaObrejitaianuarie2025
RURALUrechestiUrechestiianuarie2025
RURALTimboestiTimboestiianuarie2025
RURALDumbraveniDragosloveniianuarie2025
RURALDumbraveniCandestiianuarie2025
RURALDumbraveniDumbraveniianuarie2025
RURALBordestiBordestii de Susianuarie2025
RURALSuraiaSuraiaianuarie2025
AdjudHomoceaLespeziianuarie2025
AdjudHomoceaHomoceaianuarie2025
AdjudRuginestiRuginestiianuarie2025
AdjudAdjudAdjud Urbanianuarie2025
OdobestiJaristeaJaristeaianuarie2025
OdobestiVartescoiuVartescoiuianuarie2025
OdobestiBolotestiBolotestiianuarie2025
OdobestiOdobestiOdobestiianuarie2025
PanciuCampuriCampuriianuarie2025
PanciuStraoaneStraoaneianuarie2025
PanciuPanciuPanciuianuarie2025
FocsaniCotestiCotestiianuarie2025
FocsaniDălhăutiDălhăutiianuarie2025
FocsaniCârligeleBonțeștiianuarie2025
FocsaniCârligeleCârligeleianuarie2025
FocsaniMagistrala zonalaCalieniianuarie2025
FocsaniMagistrala zonalaNanestiianuarie2025
FocsaniMagistrala zonalaMaicanestiianuarie2025
FocsaniMagistrala zonalaTataranuianuarie2025
FocsaniMagistrala zonalaMilcovulianuarie2025
FocsaniMagistrala zonalaGologanuianuarie2025
FocsaniMagistrala zonalaRastoacaianuarie2025
FocsaniFocsaniFocsaniianuarie2025
MarasestiMarasestiMarasestiianuarie2025


Buletine de verificare a apei 2019 - 2024



Denumire buletin an luna PDF
Raport de încercare Dălhăuți 14 iunie 2024 2024 6
Raport de încercare Dălhăuți 1 feb. 2024 2024 2
Raport de încercare Dălhăuți 8 feb. 2024 2024 2
Raport de încercare Dălhăuți 15 aprilie 2024 2024 4
Raport de încercare Dălhăuți 21 martie 2024 2024 3

Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficiala a Uniunii Europene sau a Guvernului României.
Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro / www.mfe.gov.ro
FOCSANI © 2025 | Toate drepturile rezervate